FAQ

Alles wat je over Chi Kung wilt weten.

Wil je zelf ervaren wat Chi Kung is?

Meest gestelde vragen over Chi Kung

Chi Kung is hetzelfde als Qigong. Twee benamingen voor hetzelfde. In America is Chi Kung ook bekend als Chinese yoga. 
Tai Chi Tao is een vorm van Chi Kung gericht op gezondheid, welzijn en ontspanning. In mijn lessen zitten veel oefeningen uit de Tai Chi Tao.

Tai Chi is een krijgskunst, terwijl Chi Kung onderdeel is van de Traditionele Chinese Geneeskunde. De beoefenaars van Tai Chi gebruiken Chi Kung om zich innerlijk en fysiek te ontwikkelen. Met Chi Kung ontwikkelt men, kracht, concentratie, rust, vitaliteit en een sterker mentaliteit.

Qi betekent energie, levenskracht. Het is de vonk die ontstaat uit de ontmoeting tussen de polaire krachten Yin and Yang, de tegengestelde energieën in alles wat leeft.

We nuchtere Nederlanders kennen dit vooral als positief en negatief, licht en donker, warm en koud, inspanning en ontspanning etc.

 

Meridianen zijn energiebanen in je lichaam. Volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze zijn er 12 hoofdmeridianen. Ze zijn genoemd naar de organen waarmee ze verbonden zijn. Ze lopen van de vingertoppen via bepaalde organen naar de tenen en terug.
Als je het vanuit de Westerse manier van denken bekijkt, zie je overeenkomsten tussen de meridianen en de spieren. Uit modern anatomisch en biomechanisch onderzoek blijkt dat spieren niet geïsoleerd bewegen, maar in de vorm van ketens. Een afzonderlijke spier is dan een schakel in de keten. De schakels/spieren zijn met elkaar verbonden via bindweefsellagen, de spierfasciae. Ze worden myofasciale meridianen of anatomy trains genoemd. Dat zijn samenhangende ketens van spieren met hun omhulling, de spierfascie, die gecoordineerde bewegingen van ons lichaam mogelijk maken.

Uit onderzoek blijkt er een duidelijke overlap te bestaan tussen een aantal van de klassieke meridianen en deze anatomy trains.
Het lijkt erop dat een groot aantal chi kung-bewegingen, die de beweging van Qi in de verschillende merdianen stimuleren gebruik maken van deze anatomy trains. 

Je wordt er lichamelijk energiek en geestlijk rustig van. Reacties van cursisten: beter slapen, meer ontspannen, meer in balans, vitaler, betere conditie, zelfverzekerder, …

Nee, dat hoeft niet. Het doel van Chi Kung is niet om leniger te worden. Je strekt en rekt op een milde manier, zonder te forceren.

Jazeker. Chikung kan gecombineerd worden met allerlei sporten, zoals fitness, fietsen, hardlopen en boksen.

Dat verschilt per persoon. De ene voelt het direct. De andere na een paar lessen. Hoe meer je oefent, hoe duidelijker het effect.  
Ik zie Chi Kung als het dagelijks tandenpoetsen voor lichaam en geest.

Heb je nog een vraag?

Scroll naar top