FAQ

Alles wat je over Chi Kung wilt weten.

Wil je zelf ervaren wat Chi Kung is?

Meest gestelde vragen over Chi Kung

Chi Kung is hetzelfde als Qigong. Twee benamingen voor hetzelfde. In America is Chi Kung ook bekend als Chinese yoga. 
Tai Chi Tao is een vorm van Chi Kung gericht op gezondheid, welzijn en ontspanning. In mijn lessen zitten veel oefeningen uit de Tai Chi Tao.

Tai Chi is een krijgskunst, terwijl Chi Kung onderdeel is van de Traditionele Chinese Geneeskunde. De beoefenaars van Tai Chi gebruiken Chi Kung om zich innerlijk en fysiek te ontwikkelen. Met Chi Kung ontwikkelt men, kracht, concentratie, rust, vitaliteit en een sterker mentaliteit.

Chi Kung (of Qi Gong) betekent letterlijk “oefenen/vaardigheid met je levenskracht/energie”.  Het is een bewegingsvorm met wortels in de Chinese geneeskunde. Het is het beoefenen en cultiveren van je levenskracht door middel van beweging, ademhaling en ontspanning. Met vloeiende bewegingen oefen je een goede houding en je ademhaling. Je rekt en strekt je lichaam en tegelijkertijd is het ook een vorm van meditatie. Het is een krachtig middel om voor jezelf te zorgen: voor je lichaam, je geest en je emoties.

Qi betekent energie, levenskracht. Het is de vonk die ontstaat uit de ontmoeting tussen de polaire krachten Yin and Yang, de tegengestelde energieën in alles wat leeft.

We nuchtere Nederlanders kennen dit vooral als positief en negatief, licht en donker, warm en koud, inspanning en ontspanning etc.

 

Meridianen zijn energiebanen in je lichaam. Volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze zijn er 12 hoofdmeridianen. Ze zijn genoemd naar de organen waarmee ze verbonden zijn. Ze lopen van de vingertoppen via bepaalde organen naar de tenen en terug.
Als je het vanuit de Westerse manier van denken bekijkt, zie je overeenkomsten tussen de meridianen en de spieren. Uit modern anatomisch en biomechanisch onderzoek blijkt dat spieren niet geïsoleerd bewegen, maar in de vorm van ketens. Een afzonderlijke spier is dan een schakel in de keten. De schakels/spieren zijn met elkaar verbonden via bindweefsellagen, de spierfasciae. Ze worden myofasciale meridianen of anatomy trains genoemd. Dat zijn samenhangende ketens van spieren met hun omhulling, de spierfascie, die gecoordineerde bewegingen van ons lichaam mogelijk maken.

Uit onderzoek blijkt er een duidelijke overlap te bestaan tussen een aantal van de klassieke meridianen en deze anatomy trains.
Het lijkt erop dat een groot aantal chi kung-bewegingen, die de beweging van Qi in de verschillende merdianen stimuleren gebruik maken van deze anatomy trains. 

Chi Kung heeft veel positieve gezondhediseffecten:
1. Fysiek: verbetert bloedcirculatie, vergroot spierkracht, versterkt de houding en ontwikkelt souplesse en balans.
2. Mentaal: onstpant en vermindert negatieve emoties zoals onzekerheid en angst. De aandacht bij de bewegingen de ademhaling brengt je in het nu. 

Er worden wereldwijd studies en onderzoeken verricht naar de effecten van Chi Kung op de gezondheid. Een paar interessante uitkomsten:
– vergroten van botdichtheid; voorkomen van botverlies bij vrouwen van middelbare leeftijd.
– boost voor je immuunsysteem; significante immunologische veranderingen te zien bij personen die dagelijks 30 minuten Chi Kung beoefenen.
– vergroten van je proprioceptie. Proprioceptie is een zintuig dat erg belangrijk is voor de motoriek en balans van het lichaam; het geeft informatie over lichaamshouding, de kracht van armen en benen, gewrichten en pezen, maar ook informatie over vermoeidheid of dat spieren klaar staan tot actie, over spierspanning of dat armen of benen zwaar of moe aanvoelen. De proprioceptie is één van de drie pijlers van het evenwicht.

Reacties van cursisten: beter slapen, meer ontspannen, meer in balans, vitaler, betere conditie, zelfverzekerder, meer contact met je lijf, minder reactief zijn, meer in het nu.

Nee, dat hoeft niet. Het doel van Chi Kung is niet om leniger te worden. Je strekt en rekt op een milde manier, zonder te forceren.

Jazeker. Chikung kan gecombineerd worden met allerlei sporten, zoals fitness, fietsen, hardlopen en boksen.

Chi Kung beoefen je met de mindset van “ervaren”, niet vanuit “presteren”.
Met Chi kung ligt de nadruk op zachte en milde bewegingen en strekkingen, en je  ademhaling. Het gaat om verbinden van lichaam en geest. Zo werk je aan je innerlijke kracht en het helendd vermogen van je lichaam. Door de aandacht bij de beweging en de ademhaling te brengen, maak je echt contact met je lijf en het nu. 

Dat verschilt per persoon. De ene voelt het direct. De andere na een paar lessen. Hoe meer je oefent, hoe duidelijker het effect.  
Ik zie Chi Kung als het dagelijks tandenpoetsen voor lichaam en geest.

Heb je nog een vraag?

Scroll naar top

ONLINE Chi Kung les

Ik geef me op voor de ONLINE Chi Kung les.

Na ontvangst van je bericht, stuur ik je een link voor de les.