Qigong & Chi Kung

Chi Kung, ook geschreven als Qigong en ook bekend als Chinese yoga.

Chi Kung komt uit de Traditionele Chinese Geneeskunde, is ongeveer 3000 jaar oud en wordt van oudsher toegepast voor een duurzame gezondheid.

De basis van Chi Kung is de holistische opvatting dat mens en universum één organisch geheel vormen. Chi (Qi) betekent adem, energie; Kung (Gong) betekent oefenen, werk, moeite. Chi Kung kun je dus zien als oefeningen die jouw levensenergie positief beïnvloeden.

Het is de kunst oefeningen te gebruiken voor gezondheid, levenskracht en harmonie.

De oefeningen bestaan uit bewegingen, houdingen en ademhalingen. Ze zijn eenvoudig te leren en werken diep door; de essentie ligt in de zorgvuldige aandacht ervoor. Chi Kung geeft je ontspanning en tegelijkertijd veel energie.

Chi Kung staat van oudsher in dienst van het voorkomen en behandelen van ziekten, het behouden ven verbeteren van de gezondheid, het vertragen van het verouderingsproces en het verlengen van het leven. Daarom is het ook mogelijk om er therapeutisch mee te werken.

Mijn visie op Chi Kung

Er zijn verschillende Chi Kung technieken, vormen en stijlen, waarvan sommige vooral gericht zijn op de ademhaling, andere op de spieren en weer andere op het functioneren van de organen. In mijn lessen combineer ik voor zover mogelijk deze stijlen tot een harmonieus geheel. Er komen vooral oefeningen aan bod vanuit de Tai Chi Tao, meridiaanstrekkingen en de vijf elementen (zie FAQ).

De Tai Chi Tao bestaat vooral uit zachte bewegingen die iedereen kan doen. De meridiaanstrekkingen werken vooral op het aanspannen en het ontspannen van de spieren. De vijf elementen uit de natuur (water, hout, vuur, aarde en metaal) corresponderen elk met een orgaan, een zintuig, een lichaamsdeel, een emotie, een seizoen van een jaar en een seizoen van het leven. Alle leven verloopt cyclisch en is in verandering en verbonden. 

De Chinese geneeskunde inspireert me, omdat het gebruik maakt van bloemrijke metaforen. Toch ben ik een nuchtere Nederlander / Spaanse. Voor mij is de essentie van Chi Kung de aandacht voor alle spieren in het lichaam en de aandacht voor de balans tussen lichaam en geest. Alle oefeningen in de Chi Kung maken gebruik van een spanning tussen twee uitersten: het krommen en rechten van de rug, het openen en sluiten van de schouderbladen of het strekken of krommen van lichaamsdelen. Deze alternerende bewegingen, tezamen met de draaiingen van de romp brengen alle spieren, gewrichten, organen en weefsels in beweging. De aandacht voor de ademhaling en de muziek brengen de geest in een langzamere rustige kadans, dat bijdraagt aan de gewaarwording van rust en energie.
In het dagelijkse leven probeer ik een warme en aandachtsvolle relatie met mensen op te bouwen. Die houding wil ik in mijn lessen op de cursisten overbrengen. Ik denk dat dit voor een belangrijk deel is gebouwd op zachtheid naar jezelf en zachtheid naar anderen.

Chi Kung zijn milde bewegingen die diep werken

Scroll naar top

Voeg je koptekst hier toe